Kvinnor gillar feminism så om jag gillar feminism gillar kvinnor mig

Av alla mina vänner och bekanta – och folk jag känt genom åren, så finns det en man som har utmärkt sig lite särskilt och udda i det man skulle kunna kalla maskulinitet och manlighet. Han är faktiskt den enda man jag känt som passar ganska bra i den nidbild av män som feminister gärna sprider. Under uppväxtens alla fester blev han ofta fullast och valde inte sällan barbröstad att leva ut en slags burdus, otyglad och aggressiv manlig sexualitet. Det tafsades säkert i mängder och det skulle heller inte förvåna mig om han fått något hundratal örfilar genom åren. Något annat våld förekom så vitt jag vet aldrig, och det skall också tilläggas att mannen ifråga var storväxt, atletiskt byggd och med ett ganska fördelaktigt utseende. Det ryktades också om (vilket jag hörde av både kvinnliga och manliga bekanta), att han var mycket ”välhängd”. Han var också populär bland kvinnor.

Varför berättar jag då denna historia? Jo, för att han är den enda man jag känner till som också i vuxen ålder har levt ut en manschauvinistisk och sexistisk livsstil. En vän har berättat att han numera systematiskt använder sig av prostituerade här i huvudstaden, ibland med flera inbjudna män. Det är mycket sprit och säkert en del annat också. Med detta vill jag inte påstå att han är en elak eller ondsint människa, snarare känslomässigt vilsen och med en mycket tvivelaktig kvinnosyn. Han verkar i övrigt leva ett liv med familj och barn – och i detta bedrar han naturligtvis både sig själv och sin familj.

Det som slår mig nu är att han också är den man i mitt facebookflöde som publicerar allra flest länkar till radikalfeministiska upprop och manifestationer. Det är också nästan rörande att se alla kvinnor som gillar detta, hur tummarna uppar sig i långa rader. Jag tänker att det är så här en del män faktiskt gör. Som sanna opportunister gör de vad som krävs för att få komma till. Kvinnor gillar feminism, så om jag gillar feminism gillar kvinnor mig. Enkel logik.

Det värsta är att det fungerar.

3 thoughts on “Kvinnor gillar feminism så om jag gillar feminism gillar kvinnor mig

  1. Är det verkligen att betrakta som maskulint och manligt att nyttja prostituerade bakom familjens rygg? Jag skulle snarare kalla det för en urspårad variant av de nämnda sakerna. Svinigt beteende och aggressiv sexualitet är inte riktigt manlighet för mig, snarare omognad, narcissism och primitivitet.

    • Jag håller helt med dig. Det jag syftade på med ”maskuliniteten” var under den period i livet som jag mötte den här personen (för många år sedan), och att det han stod för redan då var ”udda”, alltså egentligen inte alls något som jag kände igen bland andra män. Det som har med hans senare förehavanden att göra vill jag överhuvudtaget inte koppla samman med manlighet eller maskulinitet. Kanske framgår det inte tydligt av min text…

      • Jo, det gör det nog, jag är lite extra petig eftersom det manliga så ofta hackas på i andra sammanhang.

Kommentera

