Dagens Nyheter ljuger och rättfärdigar lögnen som en journalistisk arbetsmetod

Jag tillhör ju dem som på nära håll bevittnade Dagens Nyheters slutliga radikalfeministiska och kulturrelativistiska takeover för omkring tio år sedan. Sedan dess fungerar ju tidningen mestadels som en pamflett, det vill säga att en viss politisk ideologi skönmålas och lyfts fram som den “rätta” medan representanter för andra åsikter smutskastas och utmålas som onda och elaka. Att DN fortfarande är sveriges största dagstidning är nog så skrämmande men å andra sidan minskar upplagan med sådan fart att mängder av journalister blir av med jobbet varje eller åtminstone vartannat år. Tidningens syfte är hursomhelst inte längre att beskriva verkligheten – utan att förvränga den så att den blir ideologiskt ”korrekt”. Och på så sätt instruera människor i hur de skall tänka. Inte att informera om sakernas tillstånd.

Att DN i många år spridit radikalfeministiska lögner och bedrivit smutskastningskampanjer är knappast någon nyhet. Och att obekväma röster stängs ute från den offentliga debatten. Men det är inte alltid lätt att bevisa. DN utmålar ju sig själv som en ”oberoende, liberal” och journalistiskt hederlig publikation.

Därför vill jag gärna ta upp detta exempel som ett verkligt bevis på hur falskt DN numera bedriver sin “journalistiska” verksamhet.

Kurdiska Tino Sanandaji beskriver förtjänstfullt på sin blogg hur DN ser på fakta och sanning. Nu handlar det visserligen om invandring, men det hade lika gärna kunnat handla om feminism. Lögnerna och metoden att lura på läsarna en viss politisk uppfattning genom att förvanska och ljuga om data och fakta ser likadana ut. Och responsen när lögnerna uppdagas. Du blir alltid kallad kvinnohatare eller rasist. Eller Nazist.

Och eftersom Dagens Nyheter “känner” att uppgifterna stämmer (de som visade sig vara felaktiga), så tänker de inte dementera eller rätta.

Den etablerade pressen är dömd. Exakt vilka som tog livet av den kommer att redogöras för i framtiden.

Annonser

7 thoughts on “Dagens Nyheter ljuger och rättfärdigar lögnen som en journalistisk arbetsmetod

  1. Ja,Dn var en ”föregångare” när det gällde att skriva radikalfeministiskt och kulturrelativistiskt men nu har dessvärre även SVD kört ner i det diket.
    På sitt sätt är det glädjande att det har fått konsekvenser i form av minskat antal prenumeranter men det är ju tragiskt att det numera inte finns en rikstäckande tidning som jag kan läsa.
    Det kan ju också få konsekvenser för demokratin om det inte finns journalister som kan avslöja oegentligheter..
    Jag hoppas att det finns några driftiga journalister som inser vad som händer och startar en tidning med ett vettigt innehåll där man slipper kulturrelativism,postmodernism och extremfeminism.Det behöver inte vara någon papperstidning utan en nättidning är fullt ok.
    Tror att de skulle kunna få många betalande läsare.

  2. Pingback: Kränkta Kawa Kurdistan | WTF?

  3. Struntprat. Peter Wolodarski och de andra i DN-ledningen känner att det går jättebra för tidningen och att det är för att folk törstar efter radikalfeminister som berättar för dem hur de ska tänka och vilka de ska hata.

  4. Först skulle jag vilja säga, Tack Jussi!
    För den bästa bloggen vad gäller samhällsanalys och kritik. Det är med att tidningarna en efter en faller i klorna på kulturmarxister är något som oroat mig djupt ett tag. Priset till mest vulgär och osminkat propagandistisk går ändå till Metro, som påstår sig vara ”politiskt obunden” jag minns inte att det alltid varit så, så något måste ha hänt på svenska tidningar senaste åren. Ett annat exempel är Nöjesguiden som förut var en gratis tidning med fokus på just nöje. Den är nu likt Metro helt oläslig. Det påminner mer om partitidningar för Fi, Mp och V illa kamouflerade till nyhetspublikationer. Är det inga fler som har uppmärksammat den här föskjutningen? Jag tycker det borde uppmärksammas mer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s